Wat doet Metaalkanjers

Metaalbedrijven helpen bij het vinden, boeien en binden van nieuwe medewerkers. En vakmensen ondersteunen bij het maken van de volgende stap in hun carrière. Ze weten de juiste match te maken tussen échte kanjers en passende metaalbedrijven. Hun ultieme doel? De grootste speler in Nederland worden op het gebied van werken in de metaalindustrie.

Bekijk de werken bij Metaalkanjers video, geproduceerd door Steamz!

img

Projecten verschuiven zonder de juiste kandidaat

Je ziet een vacature aankomen en daar zit je al langer tegenaan te hikken, want je hebt er geen tijd voor en je weet niet goed hoe je het moet aanvliegen. Daardoor wordt het een randzaak terwijl het juist heel belangrijk is. Al de projecten die bij een functie komen kijken verschuiven dan ook allemaal. Door sneller de juiste kandidaat te werven, genereert dat meer groei voor je bedrijf. Daarom heb ik besloten om dit uit te besteden, dan ligt het niet stil bij mij.

Thijs van Hout Metaalkanjers

The Steamz Touch

Om Metaalkanjers van de ideale marketing coördinator kandidaat te voorzien hebben we de magic Steamz touch toegevoegd en dat is natuurlijk onze expertise: Aandacht. Door middel van de 3 cirkels van Aandacht en employer branding hebben we uiteindelijk dé top kandidaat gevonden: Jurre.

circle-image

Aandacht trekken

Wij zetten het bedrijf en de vacature op een unieke manier in de schijnwerpers en benaderen actief (sourcen) geschikte kandidaten. Om aandacht te trekken naar de desbetreffende vacature hebben we het volledige proces hiervan doorlopen.

Aandacht vasthouden

Als de sollicitaties binnen zijn, begeleiden we de klant en kandidaten tijdens het volledige sollicitatieproces in het maken van de juiste keuzes. Om een kandidaat zo goed mogelijk te laten starten is júist een uitgebreid sollicitatieproces van belang.

Aandacht geven

Nu de handtekening is gezet, begint het echte werk. Wij helpen met de onboarding, maar ook met de groei en ontwikkeling van de nieuwe collega én de organisatie.

Aandacht trekken

De eerste stap is de vacature intake, in dit geval extra belangrijk. Het ging namelijk om een nieuwe functie dus er zijn geen vorige collega’s als referentiekader. Om een goed uitgangspunt te hebben was het van belang om nauwkeurig te onderzoeken wat er nodig is.

De huidige situatie & uitdaging

Metaalkanjers, dat van klein naar groter groeit, had nog geen gespecialiseerde interne marketeer. Nu zoeken ze een marketeer die de volledige marketing, van coördinatie tot uitvoering, zal leiden. Deze rol vraagt om een veelzijdige kandidaat met voldoende ervaring voor een zelfstandige functie. De marketeer, rechtstreeks onder de eigenaar, moet strategisch, tactisch en uitvoerend sterk zijn; vaak een zeldzame combinatie. De uitdaging is om deze brede en toch specifieke functie goed te definiëren, de juiste kandidaten aan te spreken én de juiste mensen te benaderen.

Twee functies

Om de uitdaging aan te vliegen kozen we ervoor om twee vacatures uit te zetten. Hierin denken we mee over de beste tactiek om te zorgen voor het beste eindresultaat waaruit uiteindelijk de beste match ontstaat.

1. Allround marketeer:heeft 5+ jaar ervaring en wil doorgroeien om strategisch mee te denken. Heeft een lager salaris dan tweede functie.
2. Marketing coördinator een zwaardere kandidaat, die bereid is om ook uitvoerende werkzaamheden op te pakken.

Waarom twee?

Metaalkanjers stond open voor beide profielen. Twee doelgroepen in één vacaturetekst proberen aan te spreken, werkt averechts. Dan spreek je niemand aan. Daarom kun je beter voor twee vacatureteksten gaan.

img

Je wil niet het wiel opnieuw uitvinden...

Ik kijk er ook zo naar: Je moet alleen tijd stoppen in de dingen waar je tijd voor hebt en de kwaliteiten voor hebt. Een vacature uitdenken en plaatsen heb ik nog nooit gedaan en kost dus extra veel tijd om het uit te denken. Daar moet je iemand op zetten die er continu mee bezig is en er ook nog veel beter in is. Je wil niet het wiel opnieuw uitvinden, dat is naar mijn mening zonde van je tijd.

Thijs van Hout Metaalkanjers

65 sollicitaties

Er waren 54 sollicitaties op de allround marketeer en 11 op de marketing coördinator.

133 mensen benaderd

Full effort expertise is natuurlijk ons ding. Dit getal is zo hoog omdat je twee profielen in gedachten houdt waardoor de visvijver groter wordt.

85.900 weergaven

Zoveel weergaven voor succesvolle job marketing: vacature en employer branding video, Ads, linkedin jobslot, indeed, nationale vacaturebank en onze website.

Aandacht vasthouden

De aandacht is getrokken, de vijver met potentiële kandidaten is zo groot mogelijk gemaakt. Nu komt de volgende uitdaging: de aandacht vasthouden. En de juiste keuze maken. De eerste stap die werd ondernomen is de selectie van kandidaten!

Selectie kandidaten

Voor de selectie van kandidaten zijn de volgende stappen ondernomen:

Jurre's succesverhaal bij Metaalkanjers

Jurre's succesverhaal bij Metaalkanjers

Jurre Donders, een marketing professional met 7 jaar ervaring, vond de perfecte match voor zijn vaardigheden bij Metaalkanjers, dankzij de persoonlijke begeleiding van Steamz.
 

Zijn expertise strekt zich uit van IT-systemen en e-mailmarketing tot het coördineren van projecten en het beheren van online campagnes. Deze vaardigheden, gecombineerd met zijn ervaring in de implementatie van nieuwe systemen, maakten hem de ideale kandidaat voor de rol van Marketing coördinator bij Metaalkanjers, waar de implementatie van een nieuw ATS-systeem en website op de agenda stond.

 

Transparante communicatie & uitdagende Projecten
Jurre's ervaring met Steamz was uniek. Hij waardeerde vooral de transparante communicatie en het gevoel dat alles open en eerlijk besproken kon worden. Hij had ergens anders ook gesprekken lopen en kon dit met Gabie bespreken.

Jurre en Metaalkanjers hebben dezelfde kernwaarden: ambitie, verantwoordelijkheid en processen in goede banen leiden!

Persoonlijke begeleiding tijdens het proces

De sparringpartner voor klant & kandidaat

Gedurende het sollicitatieproces stond Steamz elke stap bij Jurre en Thijs. Dit begon met een gedetailleerde intake en werd gevolgd door nauw contact na ieder gesprek, waarbij Steamz optrad als een betrouwbare sparringpartner. Deze persoonlijke aanpak zorgde ervoor dat Jurre en Thijs zich nooit alleen voelden in het proces, zelfs toen Thijs 4 weken op vakantie was.

Een business case & PPA

Jurre heeft de businesscase en PPA gemaakt. Jurre: "Het is een handig meetmiddel om te zien wat iemand in huis heeft en hoe hij nadenkt over een opdracht. Dat is in mijn geval goed gegaan.". Thijs zijn ervaring met de testen is positief: "Het is heel fijn dat je wordt ontzorgd daarin. Ik zou zelf nooit een business case bedenken, terwijl je meer ziet daardoor.". De resultaten en Jurre's onderbouwing lieten exact de match met Metaalkanjers blijken.

2 recruitmentbureaus tegelijkertijd, hoe is dat?

De recruiters van het andere bedrijf waar Jurre mee contact had, pakte niet proactief door. Zo duurde het contact vanaf het 1e gesprek tot Jurre's test in totaal 2.5 week. De recruiters wilden hem definitief plaatsen, maar Jurre kreeg sneller antwoord van Steamz. We pakten adequaat door, wat het uiteindelijke verschil maakte voor Metaalkanjers én Jurre.

Contractondertekening

Uiteindelijk adviseerde Steamz waarom Jurre de beste kandidaat was en gingen terug naar de basis van wat er nodig was. Het uiteindelijke voorstel heeft Thijs gedaan en hierin hielp we met de bemiddeling, want Steamz fungeert als contactpersoon voor de sollicitant en klant.

Aandacht geven

Als de sollicitant is gestart is dan bellen we na 1 week. We vragen hoe het gaat, hoe de kandidaat is opgevangen, wat ze hebben gedaan, of de verwachtingen klopte, wat (minder) goed ging, bijzonderheden en hier specifiek op doorvragen. We blikken ook naar de toekomst om te toetsen wat hij hoopt te doen de komende weken. We plannen een nieuw contactmoment in voor week 3, maand 3 en maand 6. Tijdens deze momenten spreken we ook de eigenaar.

Jurre’s eerste periode zit er al op. We vroegen hoe hij er nu in staat, waarop hij antwoordde met een knipoog: “Goed! Soms sta ik ook achter mijn sta/zitbureau ;), een mooie bijkomstigheid.”. De eerste paar weken had Jurre nog niet het volledige takenpakket, logisch, omdat dit nog vorm kreeg. De laatste 2 weken werd het allemaal duidelijk. Jurre heeft met zijn directe collega’s afgesproken wat de focuspunten zijn.

Elk kwartaal heeft Metaalkanjers een teamuitje en elke eerste vrijdag van de maand een borrel. Er is een open sfeer, zonder hiërarchie, de ideale werkomgeving volgens Jurre. De werkomgeving sloot aan bij zijn verwachtingen.

Dit beschrijft exact de essentie van goede employer branding: duidelijk online communicatie over wat een bedrijf doet. Hierdoor ontstond er geen gat tussen de verwachtingen van Jurre en Metaalkanjers.

img

...dan voel je je echt welkom met de gepersonaliseerde chocolade reep van dien!

Ik werd meegenomen en werd heel de tijd op de hoogte gehouden waarin Steamz mijn hand vasthield. Dan weet je wat je aan elkaar hebt en dat heeft er echt aan bijgedragen om voor MK te kiezen. Tijdens de onboarding was het leuk dat Steamz mijn bureau had versierd en feestelijk ontvangen werd, dan voel je je echt welkom met de gepersonaliseerde chocolade reep van dien! Jullie krijgen dikke kudos daarvoor.

Jurre Donders Metaalkanjers

Meer lezen over de ervaring van Jurre & Thijs? Dat kan hier!

Testimonial Yannick

Yannick werkt als Recruitment Teamlead bij Metaalkanjers. Hij vertelt over zijn ervaring met Steamz.

⭐ Een consultant van Steamz was aanwezig bij de sollicitatiegesprekken
⭐ Er werd gebruik gemaakt van assessments, zodat ze wisten wat iemand drijft, en hoe ze deze persoon het beste kunnen opleiden?
⭐ Met een TEAM-assessment hebben ze een 'bedrijfsprofiel van Metaalkanjers' gekregen.

We zijn trots op het resultaat dat we samen hebben neergezet met veel passende sollicitaties en een nieuwe collega. Dit is mede door de essentie van Metaalkanjers te hebben samengevat in een vacaturetekst, vacaturevideo en Employer Branding video. Deze zijn ook inzetbaar voor toekomstige vacatures.

Metaalkanjers heeft ervaren dat het overbrengen van je bedrijfscultuur essentieel is in het werven van nieuw toptalent.

We bedanken Yannick voor zijn mooie woorden, en op naar nog meer mooie matches samen!

Consultant betrokken bij case

Wil jij ook zo geholpen worden?

Laat dan jouw gegevens achter.

Gabie van Heuven

Gabie van Heuven

Dat wil ik!