Hoe bereik je mensen die niet op zoek zijn?

  • 2 minuten

Image

Het aantrekken van gekwalificeerde kandidaten voor vacatures kan een uitdaging zijn, vooral als je probeert mensen te bereiken die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan. Dat is namelijk maarliefst 70% van je doelgroep(!).

Traditionele wervingsmethoden zijn niet meer genoeg om jouw vacature in te vullen met de beste kandidaat. Daar komt jobmarketing om de hoek kijken. In deze blog leggen we uit wat jobmarketing is en hoe je die grote pool van latent werkzoekende kunt bereiken.

Wat is jobmarketing?

Met jobmarketing breng je jouw vacature zo aantrekkelijk en duidelijk mogelijk in beeld op kanalen waar jouw doelgroep zich bevindt in hun vrije tijd. Ze zijn tenslotte niet actief op zoek naar een nieuwe baan, maar wel actief op kanalen waar ze een nieuwe baan kunnen "tegenkomen".

Door bijvoorbeeld advertenties in te zetten op deze kanalen vergroot je de kans dat latent werkzoekenden (die mogelijk perfect passen bij de vacature en jouw organisatie passen) je vacature zien en bij je solliciteren.

Zo bereik je ze:

1. Schrijf een aantrekkelijke vacaturetekst en creëer een pakkende vacature advertentie

Een boeiende en aantrekkelijke vacaturetekst is essentieel om de interesse te wekken van latent werkzoekenden. Beschrijf de functie op een manier die aantrekkelijk en uitdagend is. Breng dit in beeld met leuke fotografie of een pakkende video. Zorg ervoor dat de vacaturetekst duidelijk en beknopt is, en focus op de voordelen en uitdagingen die de functie met zich meebrengt. Laat zien waarom jouw organisatie een aantrekkelijke werkplek is en waarom de functie interessant kan zijn voor potentiële kandidaten.

2. Plaats je vacature op je sociale kanalen

Maak gebruik van je sociale kanalen, zoals LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram, om je vacature te plaatsen en te delen. Gebruik boeiende en opvallende koppen om de aandacht te trekken van latent werkzoekenden. Zorg ervoor dat je de vacature op een strategisch tijdstip plaatst, wanneer jouw doelgroep actief is op deze kanalen.

3. Zet Social Media advertenties in

Naast het organisch delen van je vacature op sociale kanalen, kun je ook social media advertenties inzetten om een breder publiek te bereiken. Maak gebruik van de targetingopties die deze platforms bieden om jouw advertenties te richten op specifieke demografische criteria, vaardigheden en interesses die relevant zijn voor de functie. Naast social media heb je ook nog andere kanalen/advertenties die je kunt inzetten. Denk bijvoorbeeld aan Google Ads. Zo wordt de vacature ook zichtbaar op kanalen als Youtube, Marktplaats of nu.nl. Hierdoor vergroot je de kans om latent werkzoekenden te bereiken die anders jouw vacature misschien niet zouden zien.

4. Laat medewerkers je vacaturepost delen

Maak gebruik van de kracht van je eigen medewerkers. Moedig hen aan om jouw vacature te delen op hun eigen sociale media accounts. Dit vergroot de zichtbaarheid van de vacature en maakt gebruik van het netwerk en de connecties van je medewerkers. Bied eventueel incentives aan, zoals een beloningssysteem voor succesvolle verwijzingen.

Conclusie

Om kandidaten te bereiken die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan, is een slimme jobmarketingstrategie nodig.

Door...

...vergroot je de kans om de interesse te wekken van potentiële kandidaten die perfect passen bij jouw organisatie.

Deel artikel:

Zet Jobmarketing in voor jouw vacature!

Benieuwd hoe de juiste marketing je kan helpen bij het werven van nieuwe collega's? Wij vertellen je er graag alles over!

img
Deze website is beveiligd met reCAPTCHA.
De Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing.